FANDOM

Rodan kieli (Λασητ Ροδα) eli Roda (Ροδα) on Rodorian toinen virallinen kieli ja sen puhutuin kieli. Rodaa puhuu arviolta noin kolme miljoonaa ihmistä, joista lähes kaikki asuvat Rodoriassa.

Rodan kieli on osittain agglutinoiva, sillä siinä käytetään sekä postpositioita että prepositioita. Rodan pysyi hyvin roomalaistumattomana, eli se ei saanut lähes yhtään vaikutteita lingua romanasta. Rodan kieli on myös sukua kyporian kielelle.

Kirjaimisto ja kirjaimet Muokkaa

Rodan kieli käyttää kreikkalaista kirjaimistoa. Monet vanhoilliset rodorialaiset käyttävät kuitenkin myös 1700-luvulla käytöstä pois jäänyttä rodan kirjaimistoa.

Historia Muokkaa

Muinais-roda (ns. Antiikkiroda) Muokkaa

Antiikin aikana puhuttiin muinais-rodaa, eli niinsanottua antiikkirodaa. Siinä oli vähemmän kirjaimia, koska erilliset kirjaimet kaksoiskonsonanteille koettiin turhiksi.

Antiikkiroda oli vaikeampaa ääntää ja siinä oli monimutkaisempia sääntöjä. Antiikkiroda oli kokonaan agglutinoiva ja prepositiot tulivatkin rodan kieleen vasta 1500-luvulla pohjoisesta tulleiden ihmisten mukana.

Keskiroda Muokkaa

Keskirodaksi kutsutaan keskiajalla puhuttua rodaa. Keskirodan viimeisessä vaiheessa rodaan saapuivat muutamat prepositiot.

Keskiroda ei paljoa antiikkirodasta poikennut, paitsi ääntämykseltään. Keskirodaa oli huomattavasti helpompaa ääntää.

Nykyroda (ns. Uusroda) Muokkaa

1700-luvulta asti on puhuttu nykyrodaa, eli niin sanottua uusrodaa.

Rodorialaiset puhuvat nykyrodaa.