FANDOM

Sapporon piiritys oli vuonna 2020 tapahtunut panttivankitilanne. Kriisi alkoi yhdentoista aikaan aamulla (päivämäärä) Sapporossa sijaitsevassa Koroli Shipin-ravintolassa kun aseistettu mies uhkasi ampua jokaisen, joka yrittää poistua ravintolasta.

Hyökkäys johti 32-tuntiseen piiritykseen, jonka lopussa syyllinen, Aleksei Bai, ampui kaksi panttivankia ja räjäytti noin kahden kilometrin päässä olevan pommin, joka tuhosi yhden auton ja rikkoi muutamia ikkunoita. Pommin räjähdettyä poliisin joukot etenivät sisään (samalla kolmas panttivanki ammuttiin) ja ajautuivat tulitaisteluun Bain kanssa. Luodit surmasivat kaksi panttivankia ja yhden poliiseista. Lisäksi haavoittui kaksitoista muuta.

Sapporon poliisia kritisoitiin paljon, sillä he eivät olleet hyökänneet ravintolaan ajoissa, ja neuvottelu kriisin aikana oli vähäistä.

Tapahtumat Muokkaa

Ennen piiritystä Muokkaa

Klo 20:37, 14 ja puoli tuntia ennen piirityksen alkua, sai poliisi pommiuhkauksen, jonka lähettäjäksi epäillään Baita.

Viestissä luki morsen koodilla kirjoitettuna:

Huomenna räjähtää, varokaa.

Aleksei Bai nähtiin ravintolan läheisyydessä noin kaksi tuntia ennen panttivankikriisin alkua. Ei ole tiedossa, oliko hän jo päättänyt ottavansa panttivankeja kyseisessä ravintolassa. Rakennukseen hän astui noin klo 10:51.

Piirityksen alku Muokkaa

Klo 11:04 ravintolassa istuva Aleksei Bai avasi laukkunsa ja otti sieltä haulikon. Hän käveli oven eteen ja ilmoitti, että jokainen, joka yrittäisi paeta, ammuttaisiin ja käski ovet lukittaviksi. Lähellä oleva asiakas yritti taklata hyökkääjän maahan mutta ei selvinnyt haulikonlaukauksesta.

Valvontakamerakuva todistaa, että Bai viittilöi aseellaan erästä tarjoilijaa ja komensi tämän soittamaan poliisille.

Bailla oli päällään fedora sekä paita, jossa luki (mikäs se kieli olikaan) "Totuus."

Epäilty käytti panttivankeja ihmiskilpinä ja pakotti osan tuhoamaan Hokkaidorasnoyarskin lipun ikkunan edessä.

Koroli Shipinin tiloista lähetettiin useita postauksia sosiaaliseen mediaan; niissä kerrottiin syyllisen vaatimuksista ja kritisoitiin poliisia.

Ensimmäisten panttivankien pakosuunnitelma Muokkaa

Ensimmäiset neljä paennutta panttivankia poistuivat rakennuksesta klo 14:11. He pääsivät pakenemaan palo-ovesta Bain siirtäessä panttivankeja ympäri ravintolaa. Bai ilmoitti ampuvansa tästä syystä neljä muuta panttivankia, mutta ei kuitenkaan näin tehnyt.

Klo 14:38 ryntäsi ulos kaksi muuta uhria.

Iltayö Muokkaa

Kello kymmenen aikaan illalla pakeni seitsemäs panttivanki, jonka jälkeen Aleksei Bai alkoi vaatia seitsemää suurta mustaa kangasta toimitettavaksi puolen tunnin sisällä. Tämä on ainoa toteutettu vaatimus. Neljätoista panttivankia määrättiin pitelemään kankaita ikkunoiden edessä, tällöin poliisi ei nähnyt sisään ravintolaan. Bai päästi yhden panttivangin ulos rakennuksesta.

Kello 22:49 hän käski valot himmennettäviksi.

Aamunkoitto Muokkaa

Noin klo 6:16 panttivanki Kristina Fujita soitti neuvottelijoille ja ilmoitti, että Bai haluaa vapauttaa yhden panttivangin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, sillä hän halusi myös poliisien perääntyvän 50 metriä kauemmas ravintolan uloskäynneistä.

Teloitukset, pommitus ja rynnäkkö Muokkaa

Klo 19:52 pakeni kolme panttivankia, jonka seurauksena kaappaaja ampui kahta muuta takaraivoon surmaten molemmat. Poliisi eteni lähemmäs, mutta ylempi taho käski heidän pysyä ulkona rakennuksesta. Fujita soitti toisen kerran ja huusi Bain ampuneen juuri kaksi panttivankia. Klo 19:54 pommi räjähti kahden kilometrin päässä ja poliisi päätti hyökätä kuppilaan. Rynnäkön alkaessa Kristina Fujitaa ammuttiin (surmaten hänet) ja tulitaistelu alkoi. Luoteja ammuttiin yhteensä 80, joista osa päätti kahden viimeisen panttivangin sekä yhden poliisin kohtalosta. Viimeiset kaksi laukausta osuivat suoraan Baihin, toinen rintaan ja toinen poskeen. Aleksei Bai todettiin kuolleeksi ambulanssien päästessä sairaalaan klo 20:02. LIsäksi haavoittui 22 muuta, joista 15 asiakkaita ja 6 alaikäisiä.

518e0b33448f501672a7924700406d862d7e017e

Aseet Muokkaa

Bai käytti hyökkäyksessään kolmea asetta.

Xalico 90 on Hokkaidorasnoyarskissa suosittu konepistooli. Hän ampui sillä Kristina Fujitan ja haavoitti kuuta muuta.

300px-Calico M960 SMG

Stadsmet 2010-500 on yleinen metsästykseen tarkoitettu haulikko. Se surmasi kolme panttivankia.

7 2010mossberg500

Springféeld XS50 on Hokkaidorasnoyarskissa normaalia halvempi ja siksi todella yleinen. Sitä Bai käytti lähinnä liikuttaessaan panttivankeja sekä poliisin tehdessä rynnäkön.

XDS93345S 1200x782