FANDOM

Scope Focus

Lehden virallinen, vuonna 1976 käyttöön otettu logo.

Scope Focus (SF) on kastamereläinen aikakauslehti, joka julkaisee erityisesti avaruutta, tieteitä ja historiaa käsitteleviä artikkeleita. Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa ja sitä julkaistaan kymmenellä eri kielellä (englanti, kirja, bangla, portugali, espanja, suomi/khali, kypri, ranska, qrût ja romon). Sillä on lukuisia tunnettuja lukijoita, kuten Kastameren pääministeri Daniel Farechi ja The Smashin rumpali Topper Headlong. On myös monia kuuluisuuksia, jotka ovat julkisesti kritisoineet lehteä ja sanoneet etteivät koskaan lukisi sitä, kuten kastamereläinen kirjailija Aris Kristatos.

Lehden levikki oli vuonna 2015 23 miljoonaa maailmanlaajuisesti julkaistuna.

Historia Muokkaa

Scope Focus aloittaa Muokkaa

Scope Focusin perustivat Ronald Stey ja Cezar Matos, vuonna 1962. Ideana oli julkaista uusiin keksintöihin liittyviä artikkeleita, eli lehti oli alunperin tiedelehti. Lehteä levitettiin aluksi vain Vinion kaupungissa, mutta koska lehti oli hyvin laadukas ja halpa ja sen nimi oli yksinkertainen ja mieleenpainuva, alkoi se saada tilaajia muualtakin. Vuonna 1965 lehti laajeni maailmanlaajuiseksi.

Uutisten aika Muokkaa

Vuonna 1972, kun lehti täytti kymmenen vuotta ja oli alkanut menestyä maailmanlaajuisesti, Scope Focus alkoi julkaista myös yleisiä uutisia, kuten "tavalliset" sanomalehdet. Nyt lehdestä luettiin uusimmat maailmanpoliittiset muutokset ja pörssikurssien muutokset. Tämä loppui kuitenkiin lyhyeen keväällä 1973, kun yhtyeen toinen perustaja Ronald Stey kuoli ennenaikaisesti ja varsin nuoressa iässä, jättäen Cezar Matosin yksin vastaamaan lehdestä. Matos pienensikin välittömästi ilmestymistiheyttä neljästä lehdestä kuukaudessa kahteen ja rajoitti uutiset koskemaan taas tiedemaailmaa.

Suuruuden vuodet Muokkaa

Vuonna 1975 lehti vaihtoi logoa ja päätoimittajaa. Cezard Matos erosi päätoimittajuudesta ja perusti uuden historiaa käsitelleen ja huonosti menestyneen aikauslehden, kun Scope Focus sai uudeksi päätoimittajakseen Benedita Vilan. Vila lisäsi lehden teemoihin astrologian ja historian, mikä osoittautui onnistuneeksi päätökseksi.

Vuonna 1984 lehdestä tuli maailman luetuin aikakauslehti, vaikkei kuitenkaan myydyin. Lehden suosiota pönkittivät entisestään uudet artikkelit viimeisistä kuulennoista, Suuren maailmansodan keskitysleirien kaivauksista ja välittömästi parantavien lääkkeiden tutkimuksista. Lehden levikki ylitti vuonna 1985 kymmenen miljoonaa.

Vuosituhannen vaihde ja astrologiaan painottuminen Muokkaa

Vuonna 1994 aloitettiin Scope Focusin sisarlehti Scope Focus on Space, joka ei kuitenkaan menestynyt yhtä hyvin kuin emälehtensä. Vuonna 2000 lehti sai taas uuden päätoimittajan, tällä kertaa kirjalaisen Mungan MacMhiadhchainin, joka päätti vuonna 2005 sulauttaa Scope Focus on Spacen takaisin alkuperäiseen Scope Focusiin.

Vuonna 2007 avaruuteen laukaistiin Saturnusta ja Jupiteria tutkiva Zeus-luotain, joka villitsi välittömästi lehden toimitusta. Päätoimittaja MacMhiadhchain päätti muuttaa lehden vuodeksi suurimmilta osin astrologiaan painottuvaksi, mikä toimi ainakin hetken. Vuonna 2009 lehti palautui normeihin.

Toimitus Muokkaa

Päätoimittajat Muokkaa

  • Ronald Stey (1962-1973)
  • Cezar Matos (1962-1975)
  • Benedita Vila (1975-2000)
  • Munga MacMhiadchain (2000-2011)
  • Ronald Valdeur (2011-)