FANDOM

Scot-rover Car Company eli Scot-rover tai SCC on skotlantilainen autonvalmistaja. Sillä on tehtaita Belfastissa ja Glasgow'ssa. Scot-rover on tunnettu maastoautoistaan.

Historia Muokkaa

Scot-roverin perustivat hjälsinkiläiset Otto ja Aadel Peterson. Alunperin yhtiön nimi oli Hjäl-rover. Sen ensimmäinen malli oli sotamaastoajoneuvoksi suunniteltu Hjäl-rover A-series 45-trasher. Sodan jälkeen yhtiö menetti tarkoituksensa ja skotlantilainen Corpral Motors osti yhtiön. Corpral Motors suunnitteli henkilömaastoajoneuvo tuotesarjan, joka sai nimekseen Scot-rover B-series.Corpral Motor vaihtoi myös automerkin nimen Scot-roveriksi.

Scot-Rover menestyi hyvin ja se kasvoi 70-luvulla omaksi yrityksekseen. Aadel Petersonin poika Eerik Peterson osti Scot-roverin muutettuaan Skotlantiin. Eerik kehitti C-seriesin ja alkoi valmistaa yhtiön avulla Rolling Rocks automoottoreita.

Vuonna 2005 taloudellinen lama johti yhtiön myymiseen. Eerik Petersonin poika Grian Peterson osti Scot-roverin taas omaksi yhtiökseen vuonna 2008 ja samalla tehtiin D- ja E-seriesit. Vuosina 2010-2016 tehtiin F- ja G-series autosarjat. Sen jälkeen yhtiö on ollut hiljaiselolla ja valmistanut vain vanhoja malleja. A-, B- ja C-series autosarjojen myynti lopetettiin vuonna 2016.