FANDOM

Sjurbian kansallissosialistinen diktatuuri (Sjur. Национална социјалистичка диктатура Сјурбиа, Nacionalna socijalistička diktatura Suřbiją) tai Sjurbia (Sjur. Сјурбиа, Suřbiją) on valtio Balkanilla. Sjurbian rajanaapureita ovat Hungaria pohjoisessa, ja Karhula sekä Azzurria etelässä. Sjurbian pääkaupunki on Baldegrad (1,9 milj. asukasta).

Maantiede Muokkaa

Sjurbian pohjoisosa on hedelmällistä tasankoa. Itäosissa on kalkkikiviharjanteita ja jokilaaksoja, etelässä vuoria ja kukkuloita. Ilmasto on mantereinen: (erittäin) kylmät talvet, kuumat kesät ja sadetta tasaisen paljon ympäri vuoden. Rannikolla ja sen läheisyydessä on mannerilmaston sijasta välimerenilmastoa. Maan keskiosissa on hyvin sankkoja metsiä, jota tosin hakataan kovaa vauhtia polttopuiksi (puulämmitys on edelleen Sjurbiassa hyvin yleinen vaihtoehto).Etelän vuorilla talvet ovat jääkylmiä, lumisateet ajoittain sakeita ja kesät puolestaan kuumia ja kuivia. Sjurbian maapinta-alasta noin 38 % on maatalousmaata, 32 % metsää ja 10 % on muussa käytössä (Tilanne vuodelta 2011).

Historia Muokkaa

Varhaishistoria Muokkaa

Sjurbit saapuivat nykyisille asuinsijoilleen kansainvaellusten aikana 900-luvulla. He olivat jakaantuneet kuuteen heimoon: Rascia/Raška, Bosnia, Neretva/Pagania, Zachumlie/Zahumlje. Ensimmäinen sjurbien valtio muodostui Časlavac Klonimirovićin johdolla 900-luvulla, kun heimot yhdistyivät. 1000-luvun puolessa välissä nousi valtaan Vojislavljevićemic-suku Zetassa ja 1100-luvulla Raškassa Nemanjavlajiić-suku. Nemanjić-suvun valtakunnan perusti 1170 Steeffan Nemanja, jonka pojasta Savasta tuli ensimmäinen Sjurbian ortodoksisen kirkon arkkipiispa ja pyhimys.

Steeffan Nemanja laajensi 1180 Sjurbiaa valloittamalla Zetan (Montenegron). Myös kuningas Steeffan VII Uroš II Muilutin laajensi valtiota ja valloitti Kosovon Kyporialta (mikä lie). Hänen aikanaan rakennettiin merkittävimmät keskiaikaisen Sjurbian rakennukset (mm. Baldegradin ortodoksinen kirkko). Hänen pojanpoikansa Steeffan Dušanain (1331–1355) aikana valtakunta saavutti huippunsa ja hallitsi aluetta Tonavalta Karhulaan. Sjurbian valtakunta heikkeni Steeffanin kuoleman jälkeen ja Kosovo Poljen taistelussa 1389 hungaarit ja Azzurrialaiset löivät sjurbit. Ruhtinas Lazar Hrebeljanvasiljović kuoli taistelussa ja Sjurbia menetti Vojvodinan, Bosnian ja Dalmatian Hungarialle, sekä Montenegron (Zeta) Azzurrialle. Taistelua seurasi epävakaa, mutta kulttuurisesti merkittävä aikakausi Lazarin pojan Steeffan Lazarevglavocilicininićin johdolla. Vuonna 1402 Steeffan sai Hungarialta arvonimen despootti ja jäljellä olevasta kuningaskunnasta muodostui Sjurbian despotaatti, joka oli Hungarian valtakunnan vasallivaltio. Vuoteen 1479 mennessä hungaarit ulottivat valtansa koko Sjurbiaan.

lähes viidensadan vuoden ajan Sjurbia oli Hungarien valtakunnan alaisuudessa (jos paria välivuosikymmentä ei lasketa) ja sjurbiasutus levisi myös ydin-Hungariaan, missä sjurbit ovat tänäkin päivänä merkittävä vähemmistö.

Ensimmäinen itsenäisyysliike Muokkaa

Sjurbian itsenäisyysliike alkoi 1800-luvun alussa Karađorđe Petrovićilin (1804–1813) ja Miloš Obrenoavovićin (1815–1817) myötävaikutuksella. Sjurbia sai ruhtinaskuntana itsehallinnon hungaarien alaisuudessa vuosien 1804 ja 1815 kansannousujen jälkeen 1816, vaikkakin hungaarien joukot pysyivät pääkaupungissa Baldogradissa aina vuoteen 1887. Bosnian vuoden 1885 kapinan jälkeen Sjurbia soti Bosnian kapinallisten rinnalla ensimmäisen Hungarian-Sjurban sodan heikentyvää Hungariaa vastaan, mikä toi Sjurbialle ja Bosnialle suurvaltojen tunnustaman täyden itsenäisyyden. Sjurbian maa-alueiksi muodostuivat Sjurbia miinus Vojvodina (takuu hyökkäämättömyyssopimuksesta) ja Kosovo. Zetaa Sjurbia ei kuitenkaan Azzurrialta ulkovaltojen painostuksesta huolimatta saanut. Vuonna 1908 Hungaria liitti Bosnian itseensä ja rohkaisi Serbiaa Azzurriaa vastaan. Sjurbia ei tähän suostunut, mikä kiristi välejä. Sjurbian ja Hungarian suhteet huononivat nationalistien pyrkiessä liittämään Hungaarian vallan alle jääneet maat Serbiaan (Vojvodina) toinen Hungarian-Sjurbian sota alkoi 1914 Hungarian suoralla hyökkäyksellä Sjurbiaan sjurbinationalistisen Pravilo Grincipin tekemän arkkiherttua Fäns Föödinändin salamurhan jälkeen. Hungarian joukot miehittivät Sjurbian alkumenestyksestä huolimatta yksin taistelleen Sjurbian pian sodan alettua. Toisen Sjurbian-Hungarian sodan aikana kaatui 1,06 miljoonaa sjurbia – lähes puolet maan miespuolisesta väestöstä.

Toinen itsenäisyysliike ja lopullinen itsenäisyys Muokkaa

Kun Sjurbia liitettiin uudelleen Hungariaan, oli koko maa maan tasalla. Tilannetta ei yhtään helpottanut se, että puolet miehistä oli kuollut, ja että Hungaria kiristi verotusta huomattavasti. Sjurbialaiset alkoivat melko nopeasti tuntemaan valtavaa vihaa ja katkeruutta Hungariaa kohtaan. Tämän takia lähes joka vuosi syntyi valtavia kapinoita. Kapinat loppuivat, kun Hungaria antoi Sjurbialle itsehallinnon vuonna 1920. Sjurbialaiset saivat siis itse päättää provinssinsa asioista, mutta vaativat kotimaansa hävityksen takia kostoa. Vuonna 1927 Rapidia hyökkäsi Walchsteinin kanssa Hungariaan. Tästä alkoi suuri maailmansota. Sjurbiasta lähti rintamalle noin 200 000 miestä. Moraali oli kuitenkin matala, ja suurin osa loikkasi Rapidian puolelle. Pahimmillaan Sjurbialaiset taistelivat Vausin taistelussa keskenään toisiaan vastaan, mitä pidetään mustana hetkenä Sjurbian historiassa. Kun Hungarian tappio alki näyttää varmalta, huomasivat Sjurbialaiset tilaisuutensa tulleen. Valtava kapinointi alkoi, ja Hungaria joutui lähettämään miehiä murskaamaan kapina. Pakkaa sekoittivat sjurbialaiset rintamalla, jotka alkoivat taistelemaan hungarialaisia vastaan. Hungaria alkoi olla täydessä kaaoksessa. Hungarian piti tehdä nopeasti rauha Rapidian kanssa, mikä onnistuikin.(tosin tämä ei vaikuttanut mitenkään sodan lopputulokseen Khalifornian ja Kirjalan Rapidian-hyökkäyksen takia) Oli kuitenkin liian myöhäistä Hungarialle, ja vuoden kestäneen itsenäisyyssodan jälkeen Sjurbia julistautui itsenäiseksi 1.8 1934. Sjurbia oli kuitenkin itsenäisyyssodan jälkeen köyhä ja heikko valtio, tosin sama tilanne oli muillakin Euroopan valtioilla.

Kylmästä sodasta nykypäivään Muokkaa

44px-Wiki letter w cropped.svg Tämä artikkeli tai osio on keskeneräinen. Voit auttaa Valtiopeliwikiä täydentämällä tätä artikkelia.

Politiikka ja hallinto Muokkaa

Talous Muokkaa

Hallinnollinen jako Muokkaa

Väestö Muokkaa

Kulttuuri Muokkaa

Urheilu Muokkaa