FANDOM

Fireball-422748 960 720

Sjurbian Bombs (suomi: "sjurbialaiset pommit") on Turbulencen kesäkuussa 2019 julkaistu single, joka kritisoi Sjurbian hallitusta ja Hudorf Shitleriä. Singlen ei ole tarkoitus loukata ketään, vaikka monet itämaiset mediat niinkin luulevat. Kappaleen työnimi oli "Asraelian Bombs" ja sen piti kertoa Asrael-Mantlan sodasta, mutta aihe todettiin liian tulenaraksi, joten kappale muutettiin kritisoimaan Sjurbiaa.

Kappaleen hungarialaisessa ja katistanilaisessa versiossa kannessa on kuva Hudorf Shitleristä pommien keskellä, mutta muualla singlen kansikuvassa on vain kuva räjähdyksestä. Tämä johtui siitä, että Katistanissa ja Hungariassa musiikkisensuuria ei harjoiteta niin paljoa kuin muualla maailmassa. Yhtye olisi halunnut Shitler-kannen myös Kastameressä julkaistavaan singleen, mutta muuten yleisradio GRE ei olisi suostunut julkaisemaan sitä.

Tausta ja sävellys Muokkaa

George Volt oli saanut idean kappaleeseen jo yhtyeen läpimurtoalbumin Gimme Coverin aikoihin, mutta muu yhtye halunnut sitä niin taiteelliselle albumille. Volt ei kuitenkaan unohtanut kappaletta vaan laittoi sen talteen. Syksyllä 2018, kun yhtye aloitti uuden albumin tuottamisen, Volt otti kappaleensa taas esille. Sen demo-versio "Asraelian Bombs" julkaistiin Euroopassa juuri ennen joulukuuta, mutta se sai murska-arviot Kyporiassa, Mantlassa, Khalifornian Euroopan territorioissa sekä Adriassa. Mantlassa yhtye sai maahantulokiellon kappaleen takia.

Kappaleen riffiä muutettiin helmikuussa 2019 kun uuden albumin nauhoitukset päätettiin aloittaa uudelleen, tällä kertaa puhtaalta pöydältä. Vanhat ideat olivat kuitenkin niin hyviä että yhtyeen täytyi ottaa ne uudelleen mukaan. Kappaleen nimi muutettiin ja sanoitukset uudistettiin maaliskuussa.

Sanoitus Muokkaa

Kappaleen sanoituksissa kritisoidaan Sjurbian hallintoa niin median kuin ulkovaltojen lausuntojen pohjalta. Siinä muun muassa lauletaan Kyporian tiedustelulaivoista, azzuurrien sorrosta sekä Hudorf Shitlerin hätäisistä päätöksistä. Kappale sai soittokiellon Pakistadissa juurikin kärkkäiden sanoituksiensa vuoksi.

Vastaanotto Muokkaa

Kappale sai ilmestyessään varsin ristiriitaisen vastaanoton. Länsi-Euroopassa siitä tuli listahitti ja se myi singlenä kultaa hyvinkin nopeasti. Itä-Euroopassa menestys jäi laihaksi demo-version aiheuttaman kohun takia ja Pakistadissa kappale sai soittokiellon. Mantlassa kappaleesta tuli kuitenkin radiohitti, koska sen sanoja ei enää koettu maata loukkaaviksi.