FANDOM

Skotlannin hallitsija on aina ollut kuningas tai kuningatar. Ensimmäisenä kuninkaana valtaan astui Yrjö XV, Scotcoastin jakauduttua Skotlantiin ja Whitecoastiin. Hänen seuraajiaan onkin sitten ollut neljä kappaletta. Skotlannin kuninkaan valtakausi on elinikäinen. Eli kun edellinen kuningas kuolee, astuu seuraava valtaan. Valta periytyy suvussa ja kun monarkki kuolee ja hänellä ei ole perillistä, lähin sukulainen nousee valtaan. Yhden kuninkaan valtakausi on lyhymmillään kestänyt se 2 vuotta ja pisimmillään 62 vuotta. Vain yksi kuningas on murhattu ja hän oli Ramsey I. Kuninkaan asuinpaikkana on toiminut lähes katkotta Woodgaten linna. Vain kuningas Ramsey I halusi asua Stonewaldin linnassa.

Hallitsijat Muokkaa

Hallitsijanimi Oikea nimi Hallitsijasuku Valtakausi Kuolinvuosi ja -syy
Kuningas Yrjö XV George Arthur Woodsor Woodsor 1720-1782 1782 (75 vuotta), keuhkosyöpä
Kuningas Theodore I Theodore Frederick Woodsor Woodsor 1800-1858 1858 (76 vuotta), kurkkusyöpä
Kuningas Ramsey I Renfred Ramsey Patrick Woodsor Woodsor 1858-1860 1860 (26 vuotta), murha
Kuningatar Maria I Mary Sylphia Blankengton Blankengton 1860-1900 1932 (86 vuotta), keuhkokuume
Kuningas Donald I Donald Deufrey Robin Woodsor Woodsor 1900-1927 1927 (77 vuotta), munuaissyöpä
Kuningas Elford III Elbert Daniel Elford Woodsor Woodsor 1890-1956 1956 (66 vuotta), aivokasvain
Kuningatar Maria II Mary Michelle Woodsor Woodsor

Yrjö XV Muokkaa

Kuningas Yrjö XV syntyi Skotlannin Aberdeenissa syntymänimellä George Arthur Woodsor. Syntymäpäivä oli 8.7.1707. Skotlanti oli juuri irtautunut Whitecoastista 1.5.1707, kaksi kuukautta ennen Yrjön syntymää. Yrjön isä oli Scotcoastin kuningas Yrjö XIV. Yrjö XV kruunattiin kuninkaaksi vuonna 1720, 13-vuotiaana ja hän jatkoi kuninkaana vuoteen 1782. Hän kuoli keuhkosyöpään poltettuaan aktiivisesti piippua viimeisinä elinvuosinaan.

Theodore I Muokkaa

Theodore I syntyi Kirjalassa 21.8.1782. Hänestä tuli kuningas heti synnyttyään, mutta koko alaikäisyytensä ajan hänen äitinsä hoiti monarkin tehtäviä. Tultuaan aikuiseksi hän perusti Bristolin yliopiston ja uudisti perustuslakia. Hän myös otti pääministerin viran taas käyttöön neljä vuotta ennen kuolemaansa. Theodore kuoli 76-vuotiaana kurkkusyöpään syötyään mädän banaanin.

Ramsey I Muokkaa

Ramsey I on Skotlannin historian lyhytaikaisin monarkki. Hän oli Theodoren poika ja hän syntyi vuonna 1834. Ramsey harjoitti löyhää ulkopoliitiikkaa ja rahan tuhlausta. Hänet murhasi vuonna 1960 Skotlannin valtionvarainministeri Thomas Pelham, joka oli kyllästynyt Ramseyn tuhlaavaisuuteen. Pelhamin syyllisyys saatiin kuitenkin selville vasta vuonna 1885, kun Pelham oli jo kuollut.

Maria I Muokkaa

Pääartikkeli: Maria I Kuningas Ramseylla ei ollut perillistä, joten hänen vaimostaan tuli hallitsija vuoteen 1900 asti. Maria I syntyi vuonna vuonna 1846 ja hän rakastui monien rikkaiden ja vaikutusvaltaisten miesten kanssa. Hovissa Mariaa kuvattiin vallanahneeksi ja kun hänen miehensä Rmasey kuoli, Maria ei surenut yhtään. Maria vain riemuitsi vallastaan. Vuonna 1900 löytyi kuitenkin Ramseyn veljen poika Donald, joka syrjäytti Marian ja nousi valtaan, Loppu elämänsä Maria eli Sanovlassa ja Hungariassa etsien rikkaita miehiä puolisoksi. Maria kuoli keuhkokuumeeseen vuonna 1932 Hungarian Budapestissä.

Donald I Muokkaa

Donald I on yksi tunnetuimmista Skotlannin hallitsijoista. Hän oli vallassa 27 vuotta kuolemaansa saakka. Hä syntyi ylhäiseen aatelissukuun vuonna 1850. Hän eli Kirjalassa tiemättömänä kruununperillisyydestään 50 vuotta. Vasta vuonna 1900 ylähuone kutsui hänet Skotlantiin, jotta kuningatar Maria I voitaisiin syrjäyttää. Donald saapui Skotlantiin ja oli kuninkaana 27 vuotta. Hän kuoli vuonna 1927 munuaissyöpään.

Elford III Muokkaa

Elford kolmas syntyi vuonna 1910. Hän oli Donald ensimmäisen vanhin poika ja kruununperijä. Kun Donald I kuoli vuonna 1927, hän halusi vain pikaiset kruunajaiset ja suuret hautajaiset isälleen. Hän nai Maria nimisen henkilön vuonna 1929 ja sai lapsen vuonna 1930. Hän olisi halunnut poikalapsen perilliseksi, mutta lapsi olikin tyttö. Elfordin ja tyttären välit pysyivät viileinä ja kun Elford kuoli vuonna 1956 aivokasvaimeen, tyttärestä tuli kuningatar Maria II.