FANDOM

Spencer Walpole oli Skotlannin toinen pääministeri vuosina 1742-1754. Hänen jälkeensä pääministerin virka oli lakkautettuna tasan sata vuotta. Walpole sai Skotlannin talouden laskemaan ja armeijan kasvamaan.

Elämäkerta Muokkaa

Spencer James Walpole syntyi köyhään aatelissukuun 7.1.1694. Hänen isänsä oli Gerenshiren varakreivi ja hänen äitinsä oli Dame Mercia Walpole. Hän sai yksityisopetusta kymmenen vuotta seitsemän vuotiaasta lähtien.

Walpole muutti pois vanhempiensa luota Argyrlingiin. Siellä hän ilmoittautui armeijaan ja nousi nopeasti kenraaliksi. Hän johti Whitecoastin ja Skotlannin sodassa Summersetin hyökkäystä. Sota päättyi tasapeliin vuonna 1740. Vuotta myöhemmin hänet ylennettiin Argyrlingin kreiviksi.

Spencer Walpole toimi aktiivisesti poliitiikassa. Hän oli parlamentin suosituimpia jäseniä. Kuningas Yrjö XV nimitti hänet pääministeriksi vuonna 1742.

Pääministerinä Spencer Walpole kannatti vapaata markkinataloutta ja nationalismia. Armeija kasvoi valtavaksi hänen aikanaan, mutta talous laski roimasti. Vuonna 1750 Walpole aloitti toisen Brittein saarten sodan, jossa Summerset vallattiin Skotlannille. Skotlanti menetti kuitenkin puolet pohjois-yorkshirestä ja kuningas Yrjö XV raivostui. Hän erotti Walpolen pääministerin tehtävistä 7.3.1754 ja siirsi pääministerin viran ja valtuudet kuninkaalle. Surun murtamana Spencer Walpole ampui itsensä päivää erottamisen jälkeen.