FANDOM

Tammikuun 8. päivän terroriteoiksi kutsutaan terroristi-iskujen sarjaa, joka tapahtui Londoniumissa, Bochaterissa ja Aberdeenissä kahdeksantena päivänä tammikuuta 2017.

Iskuissa kuoli yhteensä 613 ihmistä ja haavoittui reilu 1200. Kuolleista neljä oli poliiseja, jotka yrittivät pysäyttää hyökkäävät terroristit.

Iskujen sarja oli suurin massamurha Euroopassa sitten Suuren maailmansodan. Epäilty, 42-vuotias Jón Doe, saatiin kiinni muutaman kuukauden kuluttua kiinni kotoaan Blackpoolista.

Tapahtumien kulku Muokkaa

Tammikuun kahdeksannen päivän aamu alkoi täysin normaalisti. Ihmiset menivät töihin ja kävivät aamulenkillä. Samaan aikaan Dublinin lentokentällä pieni, vain kahdenkymmenen matkustajan kone, nousi ilmaan ja lähti matkaan kohti Londoniumia.

Kello 7.45 sama pieni lentokone nähtiin viimeisen kerran Londoniumin taivaalla vain hetkeä ennen tragediaa. Kone törmäsi Maailman Kaupankäyntikeskuksen seinään aiheuttaen räjähdyksen ja tulipaloja. Kaikki koneen sisällä olleet ihmiset kuolivat törmäyksessä ja osa rakennuksessa olleista lensi ikkunoiden läpi ja putosi kadulle. Törmäyksen syytä ei tiedetty, ja useimmat luulivat sen olevan suuri vahinko.

Kello 7.47.02 maanalainen juna lähti matkaan Grenichin asemalta täynnä ihmisiä, jotka olivat tietämättään lähteneet viimeiselle matkalleen. Vain puoli minuuttia myöhemmin, klo 7.47.40, metroasemille kantautui tunneleilta kova räjähdysmäinen ääni. Kyseessä oli reppuun sullotun pommin räjähdys, joka tappoi kaikki vaunun sisällä olleet ja haavoitti muissa vaunuissa olleita.

Kului muutamia minuutteja, ja koko Londonium oli täydellisessä hälytystilassa. Uutiset eivät kuitenkaan olleet saapuneet Bochateriin, jossa 22 henkilön joukko valmisteli lentokentän parkkihallissa tulevaa joukkosurmaa. He kävelivät terminaaleihin 1, 2 ja 3 ja aloittivat ammuskelun.

Kello 8:15 myös Aberdeenissä nähdiin väkivaltaa. Aamiaisravintolan työntekijä puukotti tarjoilijaa keittiöveitsellä ja juoksi sitten kadulle, jossa hän puukotti kahta satunnaisesti valittua henkilöä, jonka jälkeen hän lähti pakoon pitkin pääkatua. Poliisi sai tekijän kiinni kahdessa minuutissa, mutta yksi uhreista oli jo kuollut ja loput kaksi vakavassa tilassa.

Aika kului. Londoniumissa poliisit keskittyivät vartioimaan MKK:n tornia ja muita iskupaikkoja, ja viisi partiota oli koottu kiertämään kaupungin keskustaa kaiken varalta.

Klo 8:30 keskustasta kantautui laukauksia. 10 ampujaa olivat muutaman sekunnin välein aloittaneet ampumaan lähellä olevia ohikulkijoita sekä ikkunoita ja ajoneuvoja. Muutamissa sekunneissa ihmiset juoksivat pakoon vaaleanpunaista mopoautoa, joka kiisi pitkin katuja ja yritti törmätä ihmisiin. Samaan aikaan kolme muuta ampujaa aloittivat laukausten jakamisen.