FANDOM

Taru Kruunun Herrasta - kansi

Taru Kruunun Herrasta (engl. The Master of the Crown) on gualadorilaisen kirjailijan J. L. L. Dolkienin kirjoittama korkea fantasiaromaani. Sen työstäminen alkoi Dolkienin vuoden 1855 fantasiaromaanin Hopitti eli sinne eikä takaisin jatko-osana, mutta siitä tuli lopulta paljon suurempi teos. Dolkien kirjoitti romaanin vuosien 1855 ja 1863 välillä, ja se julkaistiin kolmessa osassa vuosina 1864–1866. Taru Kruunun Herrasta -kirjaa on myyty yli 650 miljoonaa kappaletta, ja se on yksi myydyimmistä romaaneista kautta aikojen.

Kirjan nimi tulee kirjasarjan sankarien hyvästä ystävästä, Vaurasmaan keisarista, joka pitää päässään antagonisti Suurisuun kiroamaa, luomaa ja manaamaa kruunua. Kirjassa seurataan sankarien matkaa kruunun tuhoamiseksi.

Juoni Muokkaa

44px-Wiki letter w cropped.svg Koska joihinkin käyttäjiin ei tehoa pelkkä muistutus keskeneräisyydestä, loin tämän ilmoituksen. Tämä sivu on KESKEN, KOO-EE-ÄS-KOO-EE-ÄN, eikä sitä saa muokata tai lentää Wikistä ennen kuin ehtii muttaa sanoa.

Kruunun varjelijat Muokkaa

Kalle Hoppeli on tavallinen hopitti Hopittilassa, pohjoisen vehreillä mailla. Eräänä päivänä hänen luokseen saapuu vanha ystävä Randalf Musta, joka on velho. Kalle näyttää Randalfille edesmenneen isänsä löytämää kiiltävää kruunua, mutta Randalf säikähtää ja käskeaa pitämään sen piilossa. Pian alkavat "Punaiset ratsastajat" kysellä Hopittilan asukkailta eräästä kruunusta ja Randalf katoaa.

TKH - kartta

Kuluu vuosi, kunnes eräänä myrskyisenä yönä Randalf tulee takaisin ja ottaa Kallen mukaansa. Kalle ottaa matkakumppaneikseen Sam Kangen, Eero Kalkkivuon ja Pertti Tukin. Matkalla Jokikuruun, joka on haltiakaupunki Savuvuorilla, Randalf kertoo kruunun olevan pahan lordin Suurisuun valmistama ja se sisältää pahoja taikavoimia. Matkan tarkoituksena on tuhota kruunu.

Matkalla Jokikuruun seurue saa uuden jäsenen, Allukorven, joka on Randalfin vanhta ystävä. Allukorpi on taitava metsästäjä, miekkailija ja vuosisatoja sitten hallinneen Vaurasmaan keisarin nykyinen perillinen, mutta silti maanpakolainen.

Seurue saapuu Jokikuruun myöhäisenä iltana kaksi kuukautta matkalle lähdön jälkeen. Siellä haltiakreivi Elveri kertoo, että Kruunu täytyy heittää Tulirotkoon Suurisuun hallitsemassa pahassa maassa, Mustalassa. Kalle ei ole ihan varma reissusta, mutta suostuu silti. Jokikurussa "Kruunun varjelijoihin" liittyy myös Vaurasmaan ylikuvernöörin vanhin poika Poromieli, Elverin serkunpoika Leevi-Lassi ja Sosiaalisen vuoren kääpiökuninkaan sedän poika Kille.

Retkikunta aloittaa matkansa Mustalaan Savuvuorten yli. Suuri vuori "Peikonhammas" osoittautuu kuitenkin ylitsepääsemättömäksi ja seurue joutuu menemään hylättyyn vuorenalaiseen kääpiökaupunki "Murtumaan". Murtulan käytävissä Randalf kohtaa vuorilohikäärmeen ja syöksyy sen kanssa pohjattomaan rotkoon. Seurue kuitenkin jatkaa matkaansa Savuvuorten yli.

Kaksi kuningasta Muokkaa

Mustalassa Suurisuu julistaa Mustalan ruhtinaskunnan kuningaskunnaksi vastalauseeksi Vaurasmaan ylikuvernöörin kuninkaaksi julistautumiselle. Molemmat maat alkavat varustaa suuria armeijoita, mutta Suurisuun örkkiarmeijasta kasvaa kuitenkin kymmenen kertaa suurempi kuin Vaurasmaan.

Retkikunta saapuu Iha-Na-Maahan, jossa haltiavaltiatar Kaladrilli antaa retkikunnan jäsenille avokätisesti paljon varusteita ja ohjeita Kruunun tuhoamiseen. Haltiavaltias Umpityhmä antaa taas heille upeat haltiaveneet ja viitat ja runsaasti etelässä tehtyä viiniä. Retkikunta lähtee veneilemään etelään Pitkää virtaa pitkin.

Randalf palaa kuolleista ja saapuu Iha-Na-Maahan juuri kun retkikunta on lähtenyt sieltä. Hän ei kuitenkaan lähde ystäviensä perään, vaan lähtee Hevosmaahan suostuttelemaan sitä tukemaan Vaurasmaata sodassa Mustalaa vastaan. Hän saapuu Hevosmaahan puoli vuotta Hopittilasta lähdön jälkeen.

Retkikunnan kimppuun hyökkäävät Punaiset ratsastajat ja örkit. Ratsastajat eivät saa mitään ja he lentävät lohikäärmeillä Mustalaan, mutta örkit kaappaavt hopitit Eero Kalkkivuon ja Pertti Tukin ja surmaavat Poromielen, Vaurasmaan ylikuvernöörin eli nykyisen kuninkaan pojan.

"Sateenkaarivelhoksi" kutsuttu tietäjä Surumies kaappaa Randalfin torniinsa Hevosmaassa ja lähettää armeijan Hevosmaan kuningas Theodorea vastaan. Theodore puolustautuu linnassaan, kunnes Randalf pakenee Surumiehen tornista ja kokoaa ihmeellisen ratsujoukon, joka tuhoaa Surumiehen joukot ja murtaa Theodoren linnan piirityksen. Theodore alkaa varustamaan armeijaa Vaurasmaan puolustusta varten.

Kalle Hoppeli ja Sami Kanki saapuvat Mustalan rajoille Kruunu mukanaan.

Keisarin paluu Muokkaa

Vaurasmaan ylikuvernööri Dementor julistautuu Vaurasmaan kuninkaaksi, vaikka maa alunperin onkin keisarikunta. Mustalan valtias Suurisuun Punaiset ratsastajat alkavat johtamaan sotajoukkoja Vaurasmaan rajoille. Randalf näkee kuitenkin näyn tästä ja lähtee Theodoren kanssa retkelle Vaurasmaahan auttamaan sitä.

Kalle ja Sami tapaavat oudon limaisen olion, Koukun, joka lupaa viedä heidät "turvallista" reittiä pitkin Mustalaan. Kalle tarttuu tarjoukseen, Sami hieman vastahakoisemmin epäillen Koukun luotettavuutta. Koukku johdattaa heidät Kauhun Solan läpi Mustalaan, mutta kun he saapuvat Mustalaan, Koukku pettää heidät ja yrittää syöttää heidät valtavalle käärmeelle. Käärme tainnuttaa Kallen, mutta Sami tappaa sen.

Mustalan joukot alkavat piirittämään Valkoista kaupunkia, Vaurasmaan pääkaupunkia. Dementor II istuu siellä yksikseen, kuullen Poromielen kuolemasta. Dementor alkaa muuttua hulluksi piirityksen keskellä ja kehottaa ritareita ja jalkamiehiä jättämään varustukset. Viime hetkellä, kun eräs Punainen ratsastaja meinaa murtaa kaupungin portin, Theodore ja Randalf saapuvat paikalle joukkoineen ja Mustalan örkit ja peikot lyödään.

Kalle ja Sami pääsevät Tulirotkon reunalle, mutta Kruunun taikavoima murtaa Kallen, joka laittaa sen päähänsä.