FANDOM

Thedean
Thedeanin lippu

Thedeanin lippu

Nimi Thedeanin kuningaskunta
Valtiomuoto aristokraattinen monarkia, liittovaltio
Kuningas TBD
Maantiede
Väkiluku n. 12,1 milj.
Pinta-ala n. 352 835 km²
Asukastiheys n. 38,26 as./km²
Pääkaupunki Devos
Muita kaupunkeja Porthgam, Evanloun, Port Morgaan
Talous
Valuutta Thedeanin talentti

(1€ = n. 60₮)

BKT n. 23 000 €/asukas
Lisätiedot
Kansallispäivä

6. huhtikuuta

Viralliset kielet lindorenna, englanti
Kansallislaulu TBD
Suuntanumero +022
Lyhenne TE/TDN

internetpääte: .te

Thedeanin kuningaskunta, eli Thedean, on valtio Pohjois-Amerikassa. Sen rajanaapurimaita ovat ? ja ?. Valtion pinta-ala on noin 315 000 neliökilometriä ja asukasluku hiukan yli 12 miljoonaa. Thedeanin pääkaupunki on Devos.

Etymologia Muokkaa

Thedean on valtion nimenä melko vanha. Jo varhaiset tutkimusmatkailijat, jotka saapuivat ensimmäisinä ulkomaalaisina alkuperäisasukkaiden asuttamalle alueelle, kutsuivat sitä tällä nimellä. Nimi tulee lindorinkielisistä sanoista Thedenna lâd eli "Thedennien maa". Kielen kehittyessä jonkun tietyn ryhmän aluetta tarkoittavan kollektiivimuodon päätteeksi tuli -an ja näin nimi muuttui muotoon Thedean. Tämä on vakiintunut valtion nimenä ja sen merkitys on elänyt alusta tähän päivään saakka samana. Jopa thedenni-kansa, jonka maaksi tätä kutsuttiin, on edelleen maan suurin etninen ryhmä.

Maantiede Muokkaa

Fyysinen maantiede Muokkaa

Thedeanin kuningaskunta sijaitsee Pohjois-Amerikan luoteisosassa Tyynenmeren rannalla. Valtio koostuu kahdesta toisistaan erillä olevasta osasta, jotka ovat nk. "Manner-Thedean" etelämpänä ja siitä noin 200 kilometrin päässä sijaitseva Ellean pohjoisempana.

Topografisesti Thedean on melko vuoristoista seutua. Pitkä Mardetllên-vuoristo muodostaa valtion itärajan. Pohjoisessa maisemaa muodostaa taas Villetllên-vuoristo. Vuoristoalueiden väleihin ja kylkiin muodostuu hedelmällisiä laaksoja, kuten Lëanan laakso Etelä-Thedeanissa. Maan korkein kohta on noin 4400 metrin korkeuteen kohoava Mïerintllàn (suom. Mäntyhuippu).

Maastoa värittävät myös lukuisat pienet joet. Myös lähes 2000 kilometriä pitkä Alma-joki virtaa Thedeanin halki laskien Tyyneenmereen. Pohjoisessa rantaviivaa rikkovat pitkät vuonot. Suuria järviä Thedeanissa ei ole ja pienistäkin järvistä suurimman titteli lankeaa 250 neliökilometrin kokoiselle Poellasille.

Luonto Muokkaa

Lähes koko Thedean on sankkojen havumetsien peitossa. Maan eteläosissa kasvaa paikoin myös punapuita, mutta lähinnä vain suuremmissa metsissä. Kuusien ja mäntyjen sekä punapuiden lisäksi metsissä kasvaa mm. koivua, haapaa ja leppää. Kuitenkin valtaosa puustosta on havupuita.

Thedeanin nisäkäslajistoon kuuluvat mm. opossumi, myyrät ja hiiret, lepakot, jänikset ja oravat, majava, piikkisika, kojootti ja susi, kettu, mustakarhu, pesukarhu, mäyrä, haisunäätä, metsäkissa ja ilves, kauriit ja peurat sekä hirvi. Merissä eläviä nisäkäslajeja taas ovat esimerkiksi hylkeet, valaat ja delfiinit. Myös sinivalaita tavataan välillä melko lähelläkin rantaa. Merkittäviä lintulajeja ovat mm. harmaahaikara, valkopäämerikota, maakotka, tornipöllö, huuhkaja, punakolibri ja palokärki sekä lukuisat eri varpuslajit.

Ilmasto Muokkaa

Historia Muokkaa

Hallinto ja politiikka Muokkaa

Kuningas Muokkaa

Pieni neuvosto Muokkaa

Lainsäädäntö Muokkaa

Aluejako Muokkaa

Lëana Muokkaa

Echo Muokkaa

Ellêdia Muokkaa

Lauriellêd Muokkaa

Elniellêd Muokkaa

Talous Muokkaa

Verotus Muokkaa

Kaupungit Muokkaa

Liikenne Muokkaa

Lentoliikenne Muokkaa

Vesiliikenne Muokkaa

Rautatiet Muokkaa

Tieliikenne Muokkaa

Väestö Muokkaa

Kieli Muokkaa

Koulutus Muokkaa

Uskonto Muokkaa

Terveydenhuolto Muokkaa

Postijärjestelmä Muokkaa

Puhelinjärjestelmä Muokkaa

Kulttuuri Muokkaa

Ruoka Muokkaa

Musiikki Muokkaa

Kirjallisuus Muokkaa

Televisio Muokkaa

Urheilu Muokkaa

Alueiden pinta-alat muistiin:

WA/EC 63 123 km2 & 5 135 211 as.

OR/LN 61 753 km2 & 3 238 485 as.

BC/LE 99 815 km2 & 3 607 113 as.

AL/EE 90 348 km2 & 73 573 as.

YHT. 315 039 km2 & 12 054 382 as.