FANDOM

Trømsmarkin Yhdistyneen Kansan Tasavalta (Lyhenne TYKT) on Totisen Sosialistipuolueen hallitsema kommunistinen valtio Valtiopelissä 15.

Historia Muokkaa

Ennen perustamista Muokkaa

Trømsmarkilaiset suunnittelivat täydellistä Pohjolan valtiota viitisentoista vuotta ennen vallankumousta. Tänä aikana nousi neljä suurta visionääriä ja taktikkoa: Fredrik Dyomin, Salomo Ivanov, Peter Lyubimov ja Erik Korolev.

Lyubimov etsi tapaa mullistaa talousjärjestelmä, Korolev oli propagandamestari, Ivanov kutsui kansalaisia Työläisten Liittoon ja Dyomin toimi poliittisena johtajana. Vuosina 1927-1930 vuonna 1916 perustetun Työläisten Liiton jäsenmäärä nousi suuresti (vuonna 1926 jäsenmäärä oli noin 15 tuhatta ja vuonna 1930 noin 104 tuhatta.) Vallankumousaate oli kytenyt jo vuosisadan alusta asti. Fredrik Dyomin kutsui itseään opettajaksi.

Taistelu itsenäisyydestä Muokkaa

Iltayhdentoista aikaan 13.11.1930 Korolevin ja Ivanovin johtama viisituhatpäinen Työläisten Armeija räjäytti Vuolitjärven sillan. Samaan aikaan useita tuhansia muita marssi Länsi-Finnmårkin kaupunkeihin ja valloitti ne, vaihtaen vain muutamia laukauksia hallituksen joukkojen kanssa ennen näiden antautumista. Itä-Finnmårkissa taas Lyubimovin kommandoryhmä poltti Vesisaaren pankin samalla kun Dyomin piiritti kaupungin keskustaa.

Yön aikana valtio muuttui.

Aamukymmenen aikaan 15.11.1930 uusi valtio ilmoitti vetävänsä kaikki joukot etelänaapuristaan Lappiasta mutta liittävänsä itseensä jo vallatut alueet. Osa joukoista jatkoi taistelua vielä helmikuuhun 1931 asti.

Uudistuksen aikakausi (1931-1945) Muokkaa

Vuonna 1931 savun hälvettyä aloitti uusi hallitus uudistuksen aikakauden. Infrastruktuuria parannettiin ja erityisesti rautatiet kunnostettiin. Uusi talousjärjestelmä aiheutti vaikeuksia vuoden 1931 alkupuolella, mutta heinäkuussa tilanne oli jo normaali. Propagandaa levitettiin jatkuvasti.

Neljäntoista vuoden aikana tiet ja sillat kunnostettiin tai rakennettiin kokonaan uudestaan ja hallitus muuttui täysin.

Vuonna 1944 Fredrik Dyomin menehtyi syötyään pilaantunutta lipeäkalaa. Järjestettiin maailmanhistorian suurimmat hautajaiset.

E72ac54c4faa5d99c458d55e971dde17--soviet-art-soviet-union

Propagandaa vuodelta 1944: "Kiitos Dyomin!"

Avaruusmatkat 1959-1991 Muokkaa

Vuonna 1959 Trømsmark lähetti avaruuteen ensimmäisen satelliittinsa, Spadarožnik I:n, joka pysyi kiertoradalla noin neljä vuotta ennen sen tuhoamista. Se lähetti morse-koodilla sanomaa: Heta er kommunizm skapande (tämä on kommunismin luomus.) Viesti lähetettiin aina satelliitin osuessa Euroopan suurimpien kapitalististen valtioiden ylle, mikä aiheutti kaaosta.

260px-Alouette 1

Kesti viisi vuotta saada ensimmäinen Trømsmarkilainen avaruuteen. Tämän teki universonautti Mikel Titov vuonna 1964.