FANDOM

Tse-Tse Top oli khalifornian-gualadorilainen rockyhtye 1950- ja 60-luvuilla. Sitä pidetään rock & rollin perustajana ja rockin popularisoijana. Yhtyeessä vaikutti kolme kokoonpanoa ja se toimi vuosina 1951-1963. Yhtye hajosi sen jäsenten päihdeongelmiin, yhtyeen vokalistin radikalisoituneisiin hippiaatteisiin ja suosion laskuun, mikä johtui juuri perustetun Chubaban kasvaneesta suosiosta.

Yhtyeen tavaramerkkinä olivat sen jäsenten pitkät, tuuheat parrat, mustat kokopuvut, aurinkolasit ja harmaat fedora-hatut. Tse-Tse Top oli ensimmäinen yhtye koko maailmassa, joka sai aikaan fanihysteriaa ja ensimmäinen yli viidessä maassa platinalevyrajan rikkonut yhtye.

Yhtyeen suurimmiksi hiteiksi nousivat "La Gringo" ja "Soft Dressed Woman".

Historia Muokkaa

Alkuvaiheet ja esikoisalbumi (1951) Muokkaa

Tse-Tse Topin perustivat kitaristi Lommy Cadillac, rumpali Fredrick "Fred" Blorés ja soul-laulaja Jussi "Lii" Huukerinen. Yhtyeen piti alunperin esittää tuolloin suosiossa ollutta bluesia, mutta kun Cadillac keksi lisätä kappaleisiin rankempia kitarariffejä ja sooloja, syntyi rock and rollina tunnettu tyylisuunta. Uuteen tyylisuuntaan vaikutti myös kantrimusiikki.

Tse-Tse Topin esikoisalbumi "Down in Caribia" ilmestyi 5. heinäkuuta 1951. Albumi järisytti musiikkimaailmaa uudella äänimaailmallaan ja tyylillään. Kukaan ei osannut sanoa, mitä tyylisuuntaa albumi edusti ja yhtye itse nimitti sitä kantribluesiksi. Termin "Rock and Roll" keksi radiojuontaja All Crawler Cavalassa vuonna 1952, yhtyeen toisen albumin jälkeen.

Suosion huippu (1952-1959) Muokkaa

Esikoisalbumi ei ollut läpimurto, joten yhtye päätti tehdä vieläkin rajumman albumin. Vuonna 1952 ilmestyi rock and rollia ja hard rockia edustava Dynasty of Tse-Tse Top. Albumilla oli hitaampitempoisia kappaleita, mutta raskaita kitarasoundeja, lujaa hakkaavia rumpuja ja matalaa laulua.

Dynasty of Tse-Tse Top oli yhtyeen lopullinen läpimurto. Se ylitti platinalevyrajan kahdessa maassa, Gualadorissa ja Khaliforniassa, ja ylitti kultalevyrajan kaikissa Amerikan maissa ja monissa Euroopan maissa.

Läpimurtoalbumin jälkeen yhtye teki pitkiä Kiertueita Khalifornian Teksasiin ja Gualadorin Karlosiaan. Pian kiertueiden jälkeen yhtye julkaisi albumin Thank God I'm Alive, joka sai negatiivisen vastaanoton kristillisyytensä takia.

Viimeiset vuodet ja hajoaminen (1960-1963) Muokkaa

Vuonna 1960 rumpali Blorés pidätettiin kokainiin ja heroiniin hallussapidosta. Pian sen jälkeen laulaja Huukerinen halusi vaihtaa yhtyeen tyylisuunnaksi psykedeelisen rockin tai popin. Blorés tuomittiin marraskuussa 1960 kahdenkymmenenvuoden ehdolliseen vankeuteen lukuisista huumausainerikoksista ja joulukuussa Huukerinen erosi yhtyeestä, joka ei ollut sallinnut hänen hippiaatteitaan mukaan.

Viimeisellä kolmella vuodella duoksi muuttunut Tse-Tse Top eli hyvin hiljaista aikaa. Kolme uutta singelä julkaistiin, mutta ne eivät menestyneet. Vuonna 1962 kitaristi Barí viimein halusi päättää yhtyeen olemassaolon, mutta laulaja Charles Hömppölä vakuutti hänet tulevasta paluusta menestyksen tielle. Barí teki itsemurhan vuonna 1963 ja sen jälkeen Charles Hömppölä siirtyi soolouralle.

Kokoonpanot Muokkaa

Tse 1 Muokkaa

Tse-Tse Topin ensimmäinen ja alkuperäinen kokoonpano, Tse 1, vaikutti vuosina 1951-1957. Siihen kuuluivat yhtyeen perustajat kitaristi Lommy Cadillac, rumpali Fredrick "Fred" Blorés ja laulaja Jussi "Lii" Huukerinen. Vuonna 1957 Cadillac kuoli alkoholimyrkytykseen. Tämä kokoonpano teki viisi albumia, jotka ovat nykyään yhtyeen tunnetuimmat ja arvostetuimmat.

Tse 2 Muokkaa

Yhtyeen toinen kokoonpano, Tse 2, vaikutti vuosina 1957-1960. Siihen kuuluivat kitaristi Antóno Barí, rumpali Blorés ja laulaja Huukerinen. Tämä kokoonpano tuotti yhden albumin.

Tse 3 Muokkaa

Yhtyeen kolmas ja viimeinen kokoonpano, Tse 3, vaikutti vuosina 1960-1963. Siihen kuuluivat kitaristi Barí ja rumpali ja laulaja Charles Hömppölä. Viimeinen kokoonpano oli käytännössä duo. Tämä kokoonpano ei tehnyt yhtään albumia, mutta kolme singleä.

Tuotanto Muokkaa

Studioalbumit Muokkaa

(julkaisuvuodet ovat suluissa)

  • Down in Caribia (1951)
  • Dynasty of Tse-Tse Top (1952)
  • Thank God I'm Alive (1954)
  • Let's Rock! (1955)
  • Ocean Cruisers (1957)
  • Perfectionists (1958)

Vaikutus ja jälkimaine Muokkaa

Tse-Tse Top on aina äänestetty maailman merkittävimmäksi rockyhtyeeksi, sillä se käytännössä loi rockin ja teki siitä populaarimusiikin hallitsevan tyylisuunnan.

Kaikki maailman rockyhtyeet ovat saaneet jotain kautta vaikutteita Tse-Tse Topista. Esimerkiksi Chubaba sai innoituksensa Tse-Tse Topista, Tommy Guns sai vaikutteita Chubabasta ja the Smash sai vaikutteita Tommy Gunsista. Näin Tse-Tse Topia on usein tituleerattu kaikkien yhtyeiden isoisäksi.

Yhtyeen albumia Let's Rock! pidetään maailman parhaimpana musiikkialbumina ja rockin historian merkkipaaluna. Se oli ensimmäinen yli viidessä maassa platinalevyrajan ylittänyt albumi.