FANDOM

Turbulence (suomi: turbulenssi) on vuonna 2012 perustettu kastamereläinen rock-yhtye, joka saavutti läpimurtonsa vuonna 2014 julkaistulla albumillaan Gimme Cover. Yhtyeen imagoon kuuluu kova kielenkäyttö, kuitenkin siistit asusteet, esityksissä villiintyminen ja musiikin tekeminen yötä päivää.

Turbulenceen kuuluvat laulajasolisti Mike Jaeger, kitaristi Kevin Richman, rumpali George Volt ja multi-instrumentalisti Brane Jackson. Yhtyeen kappaleiden tekijöinä toimivat yleensä parit Jaeger/Richman tai Jaeger/Jackson. Brane Jackson on tullut tunnetuksi yleisön naisosan villitsijänä.

Turbulence on yksi harvoista niinsanotuista "superyhtyeistä", mikä tarkoittaa yhtyettä jonka jäsenet ovat jo aikaisemmin saavuttaneet jonkinasteista menestystä. Brane Jacksonilla oli 2010-luvun lopussa menestynyt duo ja Bob Walter on tehnyt yhden maailman menestyneimmistä jazzrockalbumeista (ainakin arvostelujen kannalta) vuonna 2007.

Imago ja tyyli Muokkaa

Turbulence soittaa monta rockin eri tyylilajia, pohjana kuitenkin ovat "perus"-rock, blues rock ja hard rock. Yhtyeen tyyliin ovat vaikuttaneet pääasiassa vain yhtyeen jäsenet, mutta monet BBC:n rock-tyyliin erikoistuneet musiikkimanagerit ovat auttaneet yhtyettä suunnan valitsemisessa.

Yhtyeen imagoon kuuluu "rällääminen", pitkät tukat, huoleton elämäntyyli ja kaikesta huolimatta siistit puvut. Vain Mike Jaeger saattaa joskus vaihtaa puvuntakkinsa college-huppariin tai puuvillapuseroon.

Historia Muokkaa

Mick-Jagger-1965b

Turbulence syntyi tupakka suussa, kuvassa Mike Jaeger.

Mike Jaeger oli laittanut lehteen ilmoituksen rock-yhtyeen perustamisesta, tarkoituksenaan koota 3-5 henkinen bändi, joka voisi soittaa menneiden ajan klassikoita ja luoda uusia. Pitkästä tukasta ja muutenkin "säädyttömästä" olemuksestaan tunnettu Jaeger keräsi aluksi kokoon entisen koulukaverinsa Brane Jacksonin ja naapurinsa Kevin Richmanin. Kuukaudessa yhtyeeseen liittyivät myös George Volt rumpaliksi ja Bob Walter basistiksi. Levy-yhtiöksi valikoitui Studio Bull.

Yhtye julkaisi heti perustamisvuonnaan (2012) esikoisalbumin With the Turbulence, jonka suosio rajoittui kuitenkin vain Kastamereen. Kahden vuoden jälkeen (2014) ilmestynyt Gimme Cover osoittautui läpimurroksi ja yhdeksi maailman myydyimmistä rock-albumeista sitten 1970-luvun.

Vuoden 2014 lopulla Turbulence sai jostan syystä maahantulo- ja esityskiellon Ceykhriniin. Pian yhtye, sekä Kastameren ulkoministeri, totesivat Ceykhrinin hallituksen syyllistyvän musiikkisensuuriin. Myös Kastameren entinen presidentti ja blues-muusikko Charleis Raven tuomitsi Ceykhrinin musiikkisensuurin.[1] Onneksi albumia Tattoo HIM ei sentään kielletty.

Tuotanto Muokkaa

With the Turbelence (2012) Muokkaa

Pääartikkeli: With the Turbulence
Kansikuva

Albumin kansikuva

Kappaleet:

  1. Give Me Money
  2. Aerodrop
  3. I've Got Enough Rope
  4. So, so, so
  5. Sharp Men
  6. Alcohol
  7. Play For Us
  8. She's Sexy
  9. Keep On Rockin'
7684202014 83619c83d8 z

Singlen "I've Got Enough Rope" kansikuva

Singlet:
  • I've Got Enough Rope
  • Alcohol
  • Keep On Rockin'

Gimme Cover (2014) Muokkaa

Pääartikkeli: Gimme Cover

Kappaleet:

  1. Cash
  2. Let She Be
  3. Dream Off
  4. Seven Country Army
  5. Polar Heroes
  6. Another Brick In The Floor
  7. I'm Twenty
  8. Black Knight
  9. Heavy
  10. Paint It, Red
  11. Ace of Flames
  12. Papa Oh Reyley
  13. Gimme Cover

Singlet:

  • Dream Off
  • Gimme Cover
  • Papa Oh Reyley
  • Ace of Flames

Tattoo HIM (2016) Muokkaa

Pääartikkeli: Tattoo HIM
Tattoo HIM
Kappaleet:
  1. Monday Bloody Monday
  2. Sjurbian Bombs
  3. High road star
  4. Dawn Of Your Love
  5. Everythin' To Lose
  6. Two Hearts Do Stop Beatin'
  7. Damnee
  8. 100,000 Hours
  9. On The Bridge
  10. Simple Woman

Singlet:

  • Monday Bloody Monday
  • Sjurbian Bombs
  • On The Bridge
  • Simple Woman

Huomioita Muokkaa

Albumi IV Muokkaa

Singlet:

  • I Shall Stay

Lähteet Muokkaa

  1. https://www.akuankka.fi/comment/1134750#comment-1134750