FANDOM

Sivulle on tarkoitus listata valtiopelissä usein esille tulevia käsitteitä, sanontoja ja mahdollisia historiallisia valtioita, jotka pidetään osana VP:n historiaa, vaikkei niillä tällä hetkellä pelattaisikaan.

Vastaavat valtiot jätetään kuitenkin usein muilla sivuilla esiintyvien mainintojen varaan, eikä niille välttämättä luoda selvää maantieteellistä asemaa tai kulttuuria.

SanonnatMuokkaa

KäsitteetMuokkaa

Karttamestari Muokkaa

Henkilö, joka tekee pelin pääkartan, jossa kaikki valtiot näkyvät. Tällä hetkellä karttamestarina toimii väliaikaisesti Robo.

Pistejärjestelmä/systeemi Muokkaa

Tämä

Sotatuomari Muokkaa

Valtiopelissä olevan sodan aikana konfliktia ja taisteluita tuomaroiva henkilö. Tämä ottaa huomioon molempien puolien vahvuudet, maaston, yms. ja kertoo taistelun lopputuloksen. Sotatuomarin valtio ei saa olla osana konfliktia.

Vinoviivat (//) Muokkaa

Vinoviivat merkitsevät Valtiopelissä sisältöä, joka ei suoranaisesti liity peliin/ole roolaus. Niitä käytetään usein sulkeiden tavoin joko /näin/ tai //näin//.

//Joskus niitä käytetään myös tällä tavalla rivin alussa.

ValtiotMuokkaa

Pitkäaikaisia valtioita Muokkaa

Kirjala Muokkaa

Valtio, joka sijaitsee useimmiten Euroopassa Brittein saarilla, mutta jolla on monia merentakaisia alueita. Kirjala on useimmiten pelin suurimpia valtioita, sekä väkiluvultaan että pinta-alaltaan. Kirjalan omistaa Raccoon.

Katistan Muokkaa

Valtio, joka sijaitsee usein Venäjän alueilla. Katistanin omistaa A.N.K.K.A.

Thedean Muokkaa

Usein paikkaa vaihtava valtio, joka alunperin sijaitsi Punaisenmeren rannalla, mutta on myöhemmin löytynyt mm. Kaakkois-Aasiasta ja Kaukasiasta. Silti valtion nimi on tuttu näky Valtiopelistä toiseen. Thedeanin omistaa Mehtu.

TBA