FANDOM

300px-Windsor Castle at Sunset - Nov 2006

Linnan pääportti.

Valkoinen Torni -linnoitus sijaitsee Huutavian kaupungissa Pohjois-Kyporiassa. Sen rakensivat Kyporialaiset 670 jAk suojatakseen kaupunkia merirosvoilta. Alun perin linnoitus sijaitsi nykyisen "The White Towerin" paikalla ja oli rakennettu pääosin puusta.

Keisari Antonius Ensimmäisen kaudella linnaketta vahvistettiin maavallein ja osia sen puurakenteista korvattiin kivisillä, myös linnoituksen koko kasvoi.

Ensimmäistä varteenotettavaa kertaa kerran linnoitus joutui koetukselle islaminuskoisten antomaanien julistettua sodan Kyporiaa vastaan. Nopeasti kasatun laivaston onnistui nousta maihin, ryöstää läheinen kaupunki ja aloittaa piiritys. Vaikka linnoitusta ympäröivä Huutavian kaupunki poltettiin, säästyivät ihmiset lähes varmalta kuolemalta pakenemalla linnoitukseen. Antomaanien piirittämä Valkoinen Torni pysyi koko piirityksen valloittamattomana, kunnes Kyporian laivasto onnistui saapua paikalle, polttaa lahdelle ankkuroidun laivaston ja tehdä maihinnousun antomaanien selustaan.

Vuosina 1730-1732 jAk, Speltti-Kapinan aikana linna toimi useiden taistelujen näyttämönä. Kapinan alussa keisarivallasta luopumista vaatineet kapinalliset valtasivat sen ja pitivät hallussaan lähes koko kapinan ajan, kunnes kaksi keisarin lähettämää sotajoukkoa valtasi linnan takaisin kapinallisista ja pitivät sen hallussaan kapinan loppumiseen saakka.

Tämän jälkeen linna koki merkittäviä uudistuksia. Silloinen keisari Marcus VI teki valtakaudellaan (1718-1748) linnasta keisarillisen palatsin. Tuolloin linnan ympärille rakennettiin myös vallihauta. Hallintakaudella linnasta tehtiin myös entistä vahvempi, jolloin se kesti jopa tykistön tulitusta.

Nykyään linna toimii keisarin asuntona. Lisäksi turisteille rajatuilla alueilla järjestetään opastettuja kierroksia

Valkoisen tornin tunnuskuvana on usein sen suuri, pyöreä torni (”The White Tower”), jossa kruunujalokiviä säilytetään nykyään.

Päävartio Muokkaa

Linnan vationnista vastaa 300 jäsenen Legioonalaiskaarti, joka muodostaa myös Keisarin kunniakaartin, tämän Kyporian matkoilla. Kaartin perusti keisari Indius I 1590-luvulla, jotta se paitsi vartioisi linnaa, myös ylläpitäisi Huutavian kaupungin järjestystä.

Vuonna 1590 perustettu Legionaalaiskaarti on yksi maailman vanhimmista edelleen toimiva sotilasosastoista. Sen vuosipäivä on 8. helmikuuta.

300-henkinen Legioonalaiskaarti on Kyporian ainoa sotilaallinen yksikkö, jonka päätehtävä on huolehtia keisarin turvallisuudesta. Seremoniaroolin ohella kaarti on nykyaikainen ja hyvin koulutettu turvallisuusyksikkö.

Rakenteellinen yleiskatsaus Muokkaa

Linnan ulommat, iältään vanhemmat varustukset on rakennettu kivestä ja hiekkakivestä. Linnan ulommat osat ovat selvästi käytännöllisempiä, joskin karumpia ja niiden ensisijainen tarkoitus on ollut sotilaallinen. Linna jakautuu alapihaan ja ylempään linnanpihaan, joiden välillä linnoituksen vanhin osa ns. Valkoinen torni sijaitsee.

Slottskyrkan 800p 2011a

Linnan Roomalais-Aristotelisen Kirkon kappeli.

Sisempi linnoitus ja sen palatsialueet on rakennettu tiilestä ja marmorista. Palatsirakennus koostuu neljästä siivestä ja niitä yhdistävästä rakennuksesta, jotka on nimetty joko Rooman keisarien tai Roomalais-Aristotelisen Kirkon pyhimysten mukaan.

Palatsialueella on yhteensä 60 patsasta ja 30 suihkulähdettä. Palatsin siipiä yhdistävä päärakennus on mitoiltaan 100 × 150 metriä, ja sen vieressä sijaitsee sisempi linnanpiha ja suuri puutarha.

Colonnade1

Pylväikkö linnan puistossa.