FANDOM

The Market Square, Helsinki

Valkoinen tori (rom. Squara Blanca) on Gualadorin pääkaupunki Karlostadon keskustassa sijaitseva suuri aukio, joka on Karlostadon sataman vieressä. Tori sijaitsee pitkällä niemellä ja niemen vastarannalla sijaitsee Gualadorin monarkin virka-asunto Meripalatsi.

Historiallisia tapahtumia Muokkaa

Kortalian kuninkaan murha (1861) Muokkaa

Kortalian kuningas matkusti vuonna 1861 Kortalian siirtomaa Gualadoriin puhumaan sen kansalle.

Kuningas aloitti puheensa kuten oli suunniteltu, Amera-palatsin edessä Valkoisella torilla. Hän puhui kortalialaisten ja gualadorilaisten yhtenäisyydestä ja siitä, kuinka he olivat yhtä ja samaa verta. Kuningas kertoi myös turvallisuusjoukkojen lisäämisestä, mikä alkoi raivostuttamaan kansaa.

Kuninkaan puhetilaisuus päättyi äkisti, kun väkijoukosta kuului laukausten ääniä ja kuningas kaatui luodeista haavoittuneena lavalle. Turvamiehet ampuivat välittömästi väkijoukkoon ammuksia, mikä levitti paniiikkia. Kuningas kiidätettiin St. Harban kuninkaalliseen sairaalaan ja hän kielsi lopullisesti kaikki marssit. Kuningas selvisi murhayrityksestä, mutta kuoli vuoden kuluttua keuhkokuumeeseen.