FANDOM

Walther Sonil (1923-1986) oli länsi-nostanalainen liikemies, elektroniikan insinööri ja Sonin perustaja. Hänet tunnetaan ystävänsä Marhel Ubigelin kanssa perustetusta Sonista ja Dargon Recordsista.

Robert Mitchum 1949

Walther Sonil vuonna 1955.

Lapsuus Muokkaa

Walther Agert Sonil syntyi köyhään perheeseen Wöömärgin Tasavallassa 26.1.1923. Hän pärjäsi hyvin alakoulussa. Yläasteella hänen arvosanansa tippuivat etenkin historiassa ja biologiassa. Fysiikassa, musiikissa ja kemiassa Sonil pärjäsi kuitenkin hyvin.

Sodassa Muokkaa

Vuonna 1941 alkoi toinen maailmansota. Walther oli juuri samana vuonna tullut täysi-ikäiseksi, joten hänet värvättiin Nazi-Nostanan armeijaan. Sonil selviytyi täpärästi kuolemalta vuonna 19243 ja hänet lomautettiin vuodeksi. Vuonna 1945 Sonil haavoittui taas, entistäkin pahemmin ja hänet kotiutettiin saamiensa vammojen vuoksi. Kun toinen maailmansota päättyi vuonna 1950, Sonil jäi Länsi-Nostanan puolelle hänen perheensä jäädessä Itä-Nostanaan.

Soni Muokkaa

Alkutaipaleet Muokkaa

Vuonna 1955 Walther Sonil tapasi Marhel Ubigelin. Sonilsta ja Ubigelista tuli parhaat ystävykset ja he päättivät luoda oman elektroniikkakaupan. Kaupan nimeksi tuli Soni, sillä Walther oli idean keksinyt. Soni-Elektrik Mäschéns kauppa avattiin vuonna 1958.

Tehdas Muokkaa

Vuonna 1965 Walther sai idean tehtaan perustamisesta. Tehdas ostettiin Frankfurtista ja yhtiö kehitti uuden pelin, Mario Pruss. Samana vuonna Soni tuotti myös ensimmäisen musiikkialbumin, The Beatlessin Revolverin.

Riita ja eroaminen Muokkaa

Vuonna 1967 Walther Sonil halusi keskittää Sonin tuotannon musiikkiin, Marhelin vaatiessa pelin tekemistä. Riita päättyi Waltherin eroamiseen Sonista. Kun Walther erosi, Sonin myynti laski rajusti ja Marhel Ubigel jäi velkoihin.

Dragon Records Muokkaa

Waltherin erottua Sonista, hän perusti The Beatlessista eronneen muusikon Paul MacCardwayn kanssa levy-yhtiö Dragon Recordsin. Aluksi se tuotti vain MacCardwayn soolosinglejä, mutta Walther löysi hyvän rahoitettavan vuonna 1975. Rahoitettava oli laulaja Thåmas Türüdel. Türüdelin albumi oli kuitenkin floppi ja Dragon Records ajautui velkoihin. Yhtiö haki konkurssiin vuonna 1976 ja se lakkasi olemasta samana vuonna.

Terveys ja kuolema Muokkaa

Walther Sonil oli hyvin terve ja sairastelematon nuoruudessaan, mutta häntä alkoivat vaivata vuonna 1963 selkäkivut. Vuonna 1975 Waltherilta diagnisoitiin keuhkosyöpä. Syöpä saatiin hoidettua leikkauksella vuonna 1976, mutta samana vuonna Waltheria alkoi vaivata masennus yhtiönsä menettämisen vuoksi. Hän yritti itsemurhaa vuonna 1980, mutta se epäonnistui ja Walther joutui taas sairaalaan. Vuonna 1982 hänellä todettiin olevan aivokasvain. Walther kuoli aivokasvaimen poiston yhteydessä.

Muokkaa