FANDOM

Windbus Aircraft Corporation eli Windbus co. on kastamereläinen lentokonevalmistaja. Yhtiö aloitti toimintansa vuonna 1980. Yhtiön toimitusjohtajana on toiminut jo neljä vuotta Ernest Windington.

Yhtiön pääkilpailijat ovat Bombardment ja Buing.

Historia Muokkaa

Windbusin perusti Buingin entinen pääarkkitehti Gabriel Sighton vuonna 1980. Hän sai rahoitusta monilta aloilta. Hän keräsi ympärilleen monia tekniikan professoreita ja fyysikoita.

Sarjat Muokkaa

XX-sarja Muokkaa

Vuonna 1992 markkinoille laskettu XX-sarja sisältää vain laajarunkoisia lentokoneita, jotka on tarkoitettu kaukolennoille. Koneet ovat myös hyvin käytönnöllisiä matkustajamääriltään suurilla, mutta lyhyillä lennoilla.

Tyyppi Käyttäjät Kokoluokka IRL vastine
XXYY Kyporia Airways laajarunkoinen Airbus A330
XXL Air Abacus laajarunkoinen
XXS BookAir laajarunkoinen Airbus A340

A-sarja Muokkaa

Windbusin A-sarja on Windbusin ensimmäinen lentokonesarja. Siihen on tehty nyt kolme lentokonetta. Sarja julkaistiin vuosina 1984-1986.

Tyyppi Käyttäjät Kokoluokka IRL vastine
A-1 Aeromere, Air Abacus, Kyporia Airways, BookAir, Karjalair kapearunkoinen Airbus A320
A-1-B Air Abacus, Karjalair kapearunkoinen Airbus A310
A-2 Aeromere, Baleria Airways, Kyporia Airways, BookAir kapearunkoinen Airbus A321

B-sarja Muokkaa

Windbusin B-sarja on Windbusin toinen lentokonesarja. Sen ensimmäinen lentokonemalli tuli markkinoille vuoden 2005 keväällä. B-3 kone on suurimmilta osin komposiittirakenteista tehty kone, jonka pääpolttoaineena toimii biopolttoaine, mutta joka toimii myös tavallisella lentokerosiinillä.

Tyyppi Käyttäjät Kokoluokka IRL vastine
Windbus B-1 Aeromere, HungAir laajarunkoinen Airbus A350
B-2 Aeromere, HungAir laajarunkoinen Boeing 757
B-3 Kyporia Airways laajarunkoinen Boeing 787 Dreamliner

C-sarja Muokkaa

Windbus esitteli tammikuussa 2023 C-sarjansa. Sarjaan kuuluu kaksi kokonaan kaksikerroksista laajarunkoista lentokonetta (Windbus C-Super, Windbus C-Super 2), kaksi kapearunkoista lentokonetta (C-1 ja C-2) ja kaksi laajarunkoista lentokonetta (C-3 ja C-4).

Kehitysversiot Muokkaa

Windbus on ilmoittanut suunnitelleensa ainakin kolme uutta konetta. Kaikki nämä lentokoneet tulevat markkinoille vuosina 2022-2023.

Tyyppi Tilaajamaat Kokoluokka
Windbus B-2-S ei ole kapearunkoinen
Windbus B-2-LD ei ole kapearunkoinen
Windbus B-2-LD10 kapearunkoinen

Windbus+Tollard Muokkaa

WIndbus osti Tollard-lentokonevalmistajan vuonna 2001. Siitä lähtien Toddard on tunnettu nimellä Windbus+Tollard. Yhtiö sai kuitenkin pitää konetyyppiensä alkuperäiset nimet.