FANDOM

Albert Morden "Yack Cucumber" Cumberfield LNE (s. 1901 – k. 1989) oli kastamereläinen armeijaupseeri, joka taisteli läpi Suuren maailmansodan Walesin riveissä aseinaan pitkäjousi, akustinen kitara, rapiiri. Hän johti Walesin 9. kommandojoukkuetta vuodesta 1933 jAk ja hän valtasi Barlaisin pelkästään sadalla sotilaalla. Lopuksi hän ratsasti kaupungin läpi miekka kädessä heiluen.

Cucumberista käytettiin sota-aikoina nimitystä "Hullu-Yack" tai "Sumerai-Yack". Hänet tunnettiin motoistaan "Seitsemän helvettiä!" ja "Mies jolla ei ole miekkaa on täydellisesti alaston".

Cucumberin kielenkäyttö oli karskia ja hänet tunnettiin äkäisyydestään. Hän on myös ainoa 1900-luvulla Kyporian Legioonalaiskaartin kunniajäsenyyden saanut henkilö, jolla ei ole Kyporian kansalaisuutta.

Varhainen elämä Muokkaa

Cucumber syntyi vuonna 1901, mahdollisesti syksyllä. Hänen perheensä asui aluksi maatilalla Midlandsissa, mutta vuonna 1914 perhe päätti muuttaa Sardiniaan oliiviviljelmille. Cucumber oli aloittanut Buto-lajien harrastamisen jo 5-vuotiaana vuonna 1906 ja hänestä oli hauska voittaa luokkalaisiaan kepeillä miekkailussa. Hän voitti myös lukuisia paineja koulun välitunneilla ja opettajat pitivät häntä kurittomana poikana.

Cucumber osallistui Kastameren itsenäistyessä kapinallisten vastaisiin mielenosoituksiin, vain 14-vuotiaana. Kastameren itsenäistyttyä hän oli yksi harvoista Walesin vallan kannattajista ja muuttikin Walesiin vuonna 1920.

Suuri maailmansota Muokkaa

Cucumber värväytyi Walesin asevoimiin vuonna 1922. Häntä pidettiin jo alussa taitavana johtajana, mutta sekopäisenä sellaisena. Vuonna 1927 alkoi Suuri maailmansota ja Cucumber oli tuolloin alikersantti.

Gibraltar (1928) Muokkaa

Cucumber vuonna 1932 alikersanttina ja ryhmänjohtajana Walesin Gibraltarin rannikkotykistössä. Hän kuului varsinaisesti reservijoukkoihin, eikä tykistöön, koska hän oli saanut jalkaväkikoulutusta. Kirjalan laivaston yrittäessä Gibraltarille hyökkäämistä, Cucumber ylennettiin väliaikaisesti kommandojoukkueen johtajaksi.

Cucumber johti miehensä Gibraltarin takaisille mäille Jeylannin puolelle. Siellä he havaitsivat Cucumberin aavistelemat kirjalaiset vakoojajoukot, jotka Cucumber sitten voitti joukkojensa kanssa. Hänen kerrotaan soittaneen kitaralla kotimaansa muistoksi "Kastameren sateet" juuri ennen kuin hänen kommandonsa heittivät kranaatit. Cucumber itse ampui pitkäjousellaan tusinan verran vastustajan sotilaita ja hoiti hommansa loppuun teloittamalla rapiirilla karkuruutta yrittäneen kommandonsa.

Barlais (1929) Muokkaa

Vuosi Gibraltarin offensiivin jälkeen Cucumber oli taas kommandojoukkueen johtotehtävissä, tällä kertaa maihinnousun yhteydessä Jeylannin lounaisrannikolla. Hänen joukkonsa hyökkäsivät vihollisen viestintäasemiin Cucumberin soittaessa trumpetilla "Devosilaisten marssia", Walesin asevoimien silloista tunnusmarssia.

Viestintäasemien tuhoamisen jälkeen Cucumber päätti olla odottamatta varsinaisia Walesin maihinnousujoukkoja, ja hyökkäsikin suoraan Barlaisin kaupunkiin. Kaupunkia puolustaneet jeylantilaiset luulivat puolen Walesin asevoimien olleen kimpussaan, koska Cucumber pommitti kaupunkia niin rankasti kranaatinheittimillään joka puolelta. Taistelu päättyi Cucumberin voittoon myös Buto-lajeja harrastaneesta jeylantilaismajurista.

Aleksandria (1934) Muokkaa

Vuonna 1934 majuriksi kohonnut Cucumber lähetettiin jalkaväkipataljoonan kanssa hyökkäämään Aleksandrian länsipuolelta peninkulman päästä. Sieltä hän lähti marssimaan kohti Aleksandriaa kohdaten matkalla lukuisia khalifornialaisjoukkueita, jotka hän sitten voitti meikkaa heilauttamalla.

Aleksandriaan hän pääsi juuri ennen toisia kastamereläisjoukkoja. Hänen onnistui murtamaan kaupungin puolustuksen ja valtaamaan puolet siitä rapiiria heiluttaen, ja banjolla rämpytellen, kunnes loput walesilaiset joukot pääsivät paikalle ihmettelemään.

Sodan jälkeen Muokkaa

Korsikan offensiivi Muokkaa

Vuonna 1940 jAk Korsikalla syttyi kapina uuden Kastameren kuningaskunnan puolesta. Cucumber osallistui välittömästi, taistelua janoten, kapinaan ja hänen kerrotaan lyöneen nakatallaan halki yli sata tasavaltalaista, kunnes Sisilian armeijakunnan 1. valmiusprikaatin prikaatinkenraali tuli selittämään hänelle, että Suuri maailmansota oli ohi.

Möyhemmin Cucumberilla todettiin mielenterveysongelma.

Viimeiset vuodet ja kuolema Muokkaa

Viimeisillä vuosillaan Cucumberin mielenterveysongelma paheni ja hänellä todettiin masennusta. Piristääkseen itseään Cucumber alkoi väsätä radio-ohjattavia sotaveneitä. Hän leikki niillä sotaa kotikylänsä joella. Hänestä tuli myös taitava cewachen pelaaja.

6. lokakuuta 1993, Cucumber oli taas masentuneena "veneilemässä", kun hänelle tuli psykoottinen kohtaus. Hän alkoi huutaa "missä on viineni ja jouseni!" ja "Saatana, se miekka tänne ja heti!". Kohtaus päättyi kuitenkin nopeasti, mutta sen jälkeen Cucumber teki itsemurhan hukuttautumalla jokeen. Hänet löysi paikallinen kalastaja, radio-ohjattava vene pyörimässä ruumiin ympärillä.

Cucumberin sanontoja Muokkaa

  • Miekkani on tehty lohikäärmeen liekeissä

Aliupseerinsa kysyessä hänen miekastaan.

  • Seitsemän helvettiä!

Kun Cucumber kohtaa jeylantilaismajurin Barlaisissa.

  • Mies ilman miekkaa on täydellisesti alaston

Varusmiehensä vakuuttaessa konepistoolin olevan miekkaa ja jousta parempi ase.

  • Tasavalta perustettakoon helvettiin, Kastamere Sisiliaan

Cucumber aateliston vallankumouksesta sodan jälkeen.

  • Aleksandrian portit ovat vielä jäljiltäni auki [Cucumber räjäytti ne]

Kun entinen esikuntapäällikkö kysyy häneltä hyvää eläkepaikkaa.

  • Minulla on, edelleenkin, nuoli hukassa Gibraltarilla!

Cucumber vastustamassa Chardéfiin hyökkäämistä.